8 лютого 2021 АІДА звернулася до Прем’єр Міністра України, Міністра фінансів та Голови Держмитслужби з проханням надати роз’яснення митницям Держмитслужби, що митне оформлення обладнання до транспортних засобів повинно здійснюватися за наявності маркування знаком офіційного затвердження типу (Е, е) та/або інформації про сертифікати типу і якості обладнання, видані компетентними органами однієї з Договірних Сторін Женевської Угоди 1958 року або держави - члена Європейського Союзу. АІДА також просить скоординувати роботу відповідних підрозділів Держмитслужби та привести відповідні налаштування в системі ризиків АСАУР, щоб працівники митних органів на місцях могли здійснювати митне оформлення керуючись принципами саме вибіркового, а 100% контролю вантажів.

Дане звернення АІДА зумовлене тим, що з кінця січня 2021 імпортери незалежного ринку автокомпонентів масово зіткнулися із затримками митного оформлення через включення деяких видів автозапчастин до секторальних планів продукції, яку перевіряють органи державного ринкового нагляду.  Ситуація ускладнюється тим, що митники не мають технічної можливості завершити митні формальності без внесення фото відповідного маркування чи номера сертифіката відповідності для кожної партії товару. Тому при імпорті деталей та приладдя до транспортних засобів проводиться митний догляд кожної партії товарів, що в свою чергу призводить до простою вантажів, завантаженості пунктів пропуску та суттєвих фінансових втрат імпортерів.

Питання 100% перевірки вантажів як з автозапчастинами, так і іншими групами непродовольчих товарів, на спільному онлайн засіданні Комітету з питань митної справи Громадської ради при Міністерстві фінансів України та Комітету практичного застосування митного законодавства Громадської ради при Державній митній службі України ще 4 лютого. Бізнес отримав обіцянку від представників Держмитслужби, що проблему буде вирішено. Однак минуло уже 10 днів, а проблема лише загострюється. Вантажі легальних імпортерів автозапчастин, які мають позитивний досвід митного оформлення аналогічних товарів протягом десятиліть, простоюють на митниці понад тиждень.

Абсурдності ситуації додає ще й та обставина, що митні органи не можуть здійснити митне оформлення товарів на підставі міжнародних сертифікатів відповідності, а посилаючись на Наказ Мінінфраструктури від 17.08.2012 року № 521 «Про затвердження Порядку затвердження конструкції транспортних засобів, їх частин та обладнання та Порядку ведення реєстру сертифікатів типу транспортних засобів та обладнання і виданих виробниками сертифікатів відповідності транспортних засобів або обладнання» (далі – Наказ Мінінфраструктури № 521) вимагають лише «сертифікати типу», видані уповноваженими органами України.

З приводу цього звертаємо увагу, що з березні 2019 року в Україні не вимагається отримання сертифікатів типу на обладнання, яке було сертифіковане в ЄС та/або одній з Договірних Сторін Женевської конвенції 1958 року. Так, відповідно до підпункту 1-1) постанови КМУ від 09.06.2011 № 738 «Деякі питання сертифікації транспортних засобів, їх частин та обладнання» (в редакції від 27.03.2019), надання на ринку автомобільних запчастин може здійснюватися на підставі маркування знаком офіційного затвердження типу (Е, е) та/або інформації про сертифікат типу і якості обладнання, виданий компетентним органом будь-якої Договірної Сторони Женевської Угоди 1958 року або держави - члена Європейського Союзу, без необхідності отримання в Україні додаткових сертифікаційних документів, в тому числі сертифікатів типу.

У свою чергу, норми Наказу Мінінфраструктури № 521 не можуть суперечити Постанові КМУ №738. По-перше, Постанова КМУ №738 має вищу юридичну силу, ніж Наказ Мінінфраструктури № 521. Навіть у преамбулі Наказу Мінінфраструктури № 521 вказано, що він прийнятий на виконання Постанови КМУ № 738. По-друге, норми Постанови КМУ №738 є новішими. Зміни в частині скасування необхідності повторної сертифікації в Україні автозапчастин, а саме редакція пункту 1-1),  були внесені 27 березня 2019 року.

Таким чином, для підприємств є незрозумілим під який ризик потрапляють та з яких причин затримується митне оформлення автозапчастин, що ввозяться на митну територію України та мають маркування знаком офіційного затвердження типу (Е, е) та/або сертифікати типу і якості обладнання, видані компетентними органом однієї з Договірних Сторін Женевської Угоди 1958 року або держави - члена Європейського Союзу.

Це має вкрай негативні наслідки як для державного бюджету України, так і для іміджу України на міжнародній арені, дискредитує українські державні органи перед європейським співтовариством. Європейські виробники стурбовані ситуацією, коли після заяв про наближення України до європейських та міжнародних процедур у питанні визнання відповідності автозапчастин, зараз імпорт автозапчастин призупинено через невизнання міжнародних сертифікаційних документів та маркувань.